اسید نیتریک یک اسید قوی و مایعی خورنده است که توسط اکسیداسیون آمونیاک و سپس واکنش احیائی با آب به دست می آید. اسید نیتریک خالص بی رنگ است. رنگ قهوه ای مایل به زرد آن در محلول های غلیظ اسید نیتریک، بواسطه انحلال دی اکسید نیتروژن در آن است. اسید نیتریک یک عامل اکسید کننده است و با بسیاری از مواد واکنش می دهد.

کاربردهای اسیدنیتریک

در حال حاضر بیشترین موارد مصرف اسید نیتریک در تهیه کودهای شیمیایی (کشاورزی) از قبیل کودهای نیترات، نیتروفسفات، کودهای مخلوط و ... است. ضمن این که در تولید نیترات های معدنی و آلی، در اسید شویی تجهیزات صنعتی، آبکاری، مقاوم سازی در برابر خوردگی، جداسازی طلا و نقره و در صنایع الکترولیز از اسید نیتریک به وفور استفاده می شود. همچنین در صنایع نظامی، صنایع شیرسازی و صنایع پلاستیک سازی نیز مصرف اسید نیتریک قابل توجه است.

جابجائي ، حمل و نقل و انبار

اسيد نيتريك در مخازن استنلس استیل و يا آلومينيمي و شيشه‌اي نگهداري مي شود و بايد اطراف مخازن ديواره سيماني بوده و در محلي قرار داشته باشد كه به راحتي قابل تهويه باشد تا در صورت بيرون ريختن اسيد در محوطه پخش نگردد. سيستم آتش نشاني و مواد خنثي‌كننده دردسترس باشد و براي حمل ونقل برروي تانكر و يا بشكه و ظرف برچسب CORROSIVE-OXIDEZER-POISON استفاده گردد.     

اسید نیتریک بسیار خورنده است و معمولاً در تانکرهای فولادی دارای پوشش ضد اسید یا انواع ويژه ای از پلاستیک حمل می‌شود.                           

جزییات بسته بندی:

به صورت فله ای در تانکرهای جاده ای با مخازن ضد اسید.

صادرکننده دانشنامه فنی:  کماتور سوئد