ساخت سودآورترین پروژه صنعت پتروشیمی از مرز 55 درصد گذشت

07 آذر 1400

مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون با اشاره به پیشرفت بیش از 55 درصدی ساخت پروژه «هایکو» با هدف تامین پایدار و مطمئن خوراک زنجیره تولید محصولات ایزوسیانات، نرخ بازگشت سرمایه اجرای این پروژه کلیدی را 50 درصد عنوان کرد و گفت: کدام پروژه را در صنعت پتروشیمی سراغ دارید که سرمایه گذاری آن در مدت زمان 6 ماه بازگردد؟
به گزارش روابط عمومی پتروشیمی و امور بین‌الملل شرکت پتروشیمی کارون، «حسین رفیع زاده» با اشاره به پیشرفت 56 درصدی ساخت طرح «هایکو» به‌عنوان پروژه تامین پایدار و مطمئن خوراک منواکسید کربن و هیدروژن پتروشیمی کارون، گفت: برای اجرای این پروژه حدود 60 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد که بخشی از این سرمایه از محل آورده سهامداران و بخشی توسط منابع شبکه بانکی تامین شده است.
مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون درباره اهداف اجرای این پروژه، تصریح کرد: هدف اول تامین خوراک پتروشیمی به منظور دستیابی به تولید مستمر و پایدار در زنجیره محصولات ایزوسیانات است که زمینه بی‌نیازی پتروشیمی کارون از تامین خوراک بالادستی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه با احتساب قیمت‌های فعلی زنجیره محصولات ایزوسیانات، نرخ بازگشت سرمایه اجرای طرح «هایکو» حدود 50 درصد است که با این نرخ بازگشت سرمایه قطعا «هایکو» سودآورترین پروژه در دست اجرای صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود، بیان کرد: سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت و بهره‌برداری از پروژه هایکو در مدت زمان حدود 6 ماه بازمی‌گردد که این بالاترین نرخ بازگشت سرمایه در بین طرح‌های در دست ساخت پتروشیمی کشور به شمار می رود.
رفیع زاده با تاکید بر اینکه کدام پروژه را در صنعت پتروشیمی سراغ دارید که سرمایه‌گذاری آن در مدت زمان 6 ماه بازگردد؟ افزود: ساخت و بهره‌برداری از پروژه هایکو قطعا دارای صرفه بالای اقتصادی بوده که در بلندمدت هم با تولید ظرفیت طراحی در پتروشیمی کارون علاوه بر تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی، تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از واردات محصولات مشابه خارجی، صرفه اقتصادی قابل توجهی برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد.
مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون با اشاره به متوسط پیشرفت ماهانه بیش از چهار درصدی ساخت این طرح مهم توسعه ای پتروشیمی کارون از مهرماه پارسال تاکنون، یادآور شد: در مسیر طراحی و ساخت این پروژه پتروشیمی علاوه بر اشتغال آفرینی پایدار در منطقه با اولویت نیروهای متخصص بومی، از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای ساخت قطعا و تجهیزات ثابت، دوار، شیرآلات، مبدل‌ها، کابل، پمپ‌ها و ... استفاده شده است.
وی با بیان اینکه مطابق با برنامه زمان بندی پروژه هایکو تا پایان سال 1401 در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: هم اکنون اکثر تجهیزات پیچیده این پروژه سفارش ساخت شده و به‌زودی وارد کارگاه پروژه خواهد شد.

07 آذر 1400