نیتروبنزن در مقیاس کلان به عنوان پیشماده ای برای تهیه آنیلین، از بنزن به دست می آید. در آزمایشگاه؛ از آن به عنوان حلال ، بویژه برای واکنشگرهای الکتروفیل، استفاده می شود.نیتروبنزن در آب حلالیت اندکی دارد. این ماده سمی است و نباید مورد استنشاق قرار گیرد. در صورت تماس با پوست وچشم باعث سوزش می شود. در اثر حرارت به گازهای بسیار سمی نیتروژن اکسید تجزیه می شود.تولیدNB در ظرفیت 100% ، برابر با 5569 کیلوگرم بر ساعت است که روزانه برابر با 133656 کیلوگرم و تولید سالانه بر مبنای 300 روز کاری ، حدوداٌ برابر با 40 هزار تن می باشد.

کاربردهاي (NB)

تقریباً %95 نیتروبنزن برای تهیه آنیلین ، که پیشماده ای در ساخت مواد شیمیایی لاستیکی،آفتکش ها، رنگ ها، مواد منفجره و مواد دارویی است، مصرف می شود. نیترو بنزن در صنعت رنگ پارچه و لباس و رنگهای دیگر کاربرد دارد.

موارد مصرف ویژه

نیتروبنزن به عنوان ماده ای برای کاهش بوهای نامطبوع در پولیش کفپوش و کفش، مصنوعات چرمی، حلال رنگ ها و مواد دیگر استفاده می شود. نیتروبنزن تقطیرمجدد شده را قبلا به عنوان ماده معطر ارزان قیمتی در ساخت صابون استفاده می کردند. یک بازار تجاری ویژه نیتروبنزن در ساخت استامینوفن است. همچنین بطور وسیع در ساخت انواع رنگها و مواد میانی رنگها استفاده می شود.