تولوئن دي ايزوسيانات (TDI ) يکي از اعضاي خانواده ي ايزوسيانات ها است که مرتبط با شاخه شيمي پلي يورتان ها است. در فرآيند تي دي آي ، تولوئن دي آمين(TDA) با واکنش مجاورتي دي نيتروتولوئن ساخته مي شود . TDA نيز به نوبه خود با کربنيل دي کلرايد واکنش مي دهد تا تولوئن دي ايزوسيانات (TDI) توليد شود . تولوئن دي ايزوسيانات توليد شده در کارون ترکيب80 به20 ايزومرهاي تي دي آي 4،2 و 6،2 با حداقل عيار  % 5/99 است .

کاربردهاي تولوئن دي ايزوسيانات(TDI)

تولوئن دي ايزوسيانات کاربردهاي بسيار وسيعي دارد. اين کاربردها از صنايع مبلمان، ،وسايل خواب و زير فرشي گرفته تا وسايل حمل و نقل و صنايع بسته بندي گسترده است. همچنين اين ماده در توليد روکشها و پوششها، درزگير، چسبها و الاستومرها کاربرد دارد.

شرایط بارگیری و حمل:

جهت بارگیری و حمل و نقل نمونه های این محصول باید دقت و احتیاط کافی لحاظ شود. در دمای 20 تا 24 درجه سانتی گراد ذخیره سازی شود. حین نمونه گیری باید از استنشاق این ماده و تماس پوستی اجتناب به عمل آید و از وسایل مناسب ایمنی استفاده شود. حمل کانتینرها با احتیاط صورت پذیرد، زیرا پس ماندها قابل احتراق هستند. هنگام پاکسازی یا تعمیر وسایل آلوده شده با این محصول می بایست از کلیه لباسها و وسایل ایمنی از قبیل ماسک، لباس مناسب، دستکش و چکمه استفاده شود تا از هرگونه تماس مستقیم جلوگیری شود. بشکه های خالی و غیر قابل برگشت ایزوسیانات با استفاده از آب گندزدایی شود. درب بشکه باز گذاشته و تا حداقل 48 ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از 48 ساعت با حلال کربنات سدیم (5 تا 10%) شسته شود.

در کانتینرهای دربسته ی مطمئن و دارای منفذهای دور از تماس مستقیم کارکنان، حمل گردد. در محلی ایمن از آب یا نَم و نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. در کانتینرهای گالوانیزه یا سایر فلزات قابل خوردگی ذخیره سازی نشود. حمل و ذخیره سازی در کانتینترهای فولادی در ارجحیت است. به علت احتمال جذب آب از طریق پلاستیک، ذخیره سازی در کانتینرهای پلی اتیلن خطرناک است.

برای بسته بندی محصول تی دی آی از بشکه های 220 لیتری (حدود 250 کیلوگرم) فولادی استفاده می شود و 4 بشکه روی یک پالت چوبی قرار می گیرند.

صادرکننده دانشنامه فنی:  کماتور سوئد