نقش بی بدیل پتروشیمی کارون در حرکت رو به جلوی چرخ اقتصاد کشور

04 شهریور 1398

شرکت پتروشیمی کارون با ایجاد کمیته «خودکفایی» توانست گامی اثرگذار در راستای پویایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور بردارد بطوریکه این مجتمع وابستگی خود در تامین مواد اولیه و سایر تجهیزات مورد نیاز را به میزان قابل توجهی کاهش داد و بر همین اساس در شرایط تشدید تحریم ها نقش مهم و حیاتی در پویایی صنعت و تولید به عنوان نیروی محرکه چرخ اقتصاد کشور ایفا کرد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی کارون، جایگاه حیاتی پتروشیمی در اقتصاد کشور برکسی پوشیده نیست چرا که این بخش دارای پیوند ناگسستنی با سایر صنایع بوده و به همان میزان که اثرپذیر بوده اثرگذارهم است. اما در این میان سایر کشورها درصدد بودند با اعمال و تشدید تحریم ها ضربه ای به اقتصاد کشور وارد کنند در این خصوص باید گفت خروج از وابستگی صنایع نقشه کشورهای بیگانه را نقش برآب کرد.

شرکت پتروشیمی کارون با الهام از این امر و با استعانت به منویات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید ملی پا در این عرصه گذاشت و در نهایت با پیش بینی برنامه های مختلف و پیشبرد آن طی یک سال گذشته توانست کارنامه درخشانی از فعالیت ها و نتایج حاصله خود را به نمایش درآورد.

بر اساس این گزارش، این شرکت با ایجاد «کمیته خودکفایی» توانست حدود 90درصد از وابستگی خود در تامین مواد اولیه و سایر تجهیزات به  سایر کشورها را کاهش دهد بطوریکه در 18 پروژه در دست اجرا و بهره برداری خود که پیش از این برای پیشبرد آنها به میزان 100درصد به سایر کشورها وابستگی وجود داشت امروز این وابستگی در 10 پروژه به 10 درصد و در مابقی پروژه ها نیز این رقم در میانگین حدود 30درصد قرار گرفته است.

برای مثال می توان به پروژه‌های کمپرسورهای Liquid Ring  شرکت اروپــایی-آمـریکایی Garo،Meteringپـمـپ Dual-Use سیــال DNT ساخت ‌شرکت‌اروپایی‌آمریکایی Brann-lube، پمپ‌های کاتالیست از نوع Screw، مخازن و راکتورهای Glass Lined و مبدل‌های PlateType با متریال خاص اشاره کرد که در گذشته میزان وابستگی در پیشبرد آنها عدد 100درصد را نشان می داد این درحالیست که این رقم امروز به 10درصد رسیده است.

نکته حائز اهمیت این است که درصد موفقیت در انجام 17 پروژه این شرکت عدد 100درصد را نشان می‌دهد و بیانگر این است که مجتمع پتروشیمی کارون توانسته از ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور و پرسنل خود بهره لازم را برده و خود را از بند وابستگی به سایر کشورها برهاند.

بنا به باور شماری از کارشناسان، رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به دیگران، حداقل در خصوص برخی «کالاهای استراتژیک»، اهمیت بسیاری دارد و اقتدار ملی را برای آن کشور به ارمغان می‌آورد.

خودکفایی به حالتی اشاره دارد که به هیچ کمک خارجی، حمایت یا تعاملی برای بقا نیاز نباشد. بنابراین خودکفایی نوعی از خودمختاری شخصی یا جمعی است. خودکفایی در مفهومی ‌که به‌ کار برده می‌شود، به این معناست که درهای اقتصاد را ببندیم و آنچه مورد نیاز مردم در کشور است را خود تولید کرده و مصرف کنیم.

از مهم‌ترین نکاتی که در مورد خودکفایی باید بدان توجه کرد، تکنولوژی و منابع مالی است. در خصوص تکنولوژی باید گفت که کشوری که می‌‌خواهد سیاست خودکفایی را دنبال کند، باید از صنایع مادر و بالادستی قوی برخوردار باشد تا بتواند کالاهای سرمایه‌‌ای و استراتژیک را تولید کند و از طرفی هم باید دانش فنی ساخت انواع کالاهای مورد نیاز جامعه را در اختیار داشته باشد.

اما برای تحقق خودکفایی چه موضوعی اولویت دارد؟ برای شروع پروسه‌ی خودکفایی از کجا باید شروع کرد؟ بخش مالی، دانش فنی و یا... کدام مورد است که می‌‌تواند به‌مثابه‌ی یک نیروی محرکه، خودکفایی را به پیش براند؟

شرکت پتروشیمی کارون در راستای حمایت از تولید ملی و عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی - تولید و اشتغال، به ویژه در شرایط حساس کنونی که تحریم های ظالمانه راه را بر صنعت کشور برای دستیابی به بازارهای جهانی و تامین نیاز فنی خود به قطعات یدکی و تجهیزات تولیدی بسته است، اقدام به ایجاد کمیته خودکفایی کرد.

بیش از ۵ میلیون دلار صرفه اقتصادی حاصل از انجام پروژه‌های کمیته خودکفایی می‌باشد.

این کمیته با پشتیبانی مدیریت و بهره گیری از دانش، تخصص و تعهد کارکنان خود، از تابستان 1396 تاکنون گامی محکم و استوار مطابق برنامه ای مشخص، در مسیر استراتژی مجتمع پتروشیمی کارون و در حمایت از تولید ملی برداشته است.

یکی از چالش های پیش روی برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی چالش تحریم های بین المللی است. براین اساس کمیته خودکفایی ضمن حرکت در راستای استراتژی سازمان، رویکرد مقابله با این چالش را یکی از اهداف اصلی خود تعریف کرده است

در جدول ذیل خلاصه‌ای آخرین وضعیت پروژه ها و درصد موفقیت حاصل شده در مهندسی معکوس، طراحی، ساخت ،نصب و تولید مجتمع مشاهده می شود.

    درصد موفقیت پروژه         در بخش های انجام شده

درصد وابستگی در حال

درصد وابستگی در گذشته

آخرین وضعیت پروژه ها

عنوان پروژه  

ردیف

100%

20%

100%

خاتمه یافته /  جاری

 مکانیکال سیل از برندهای مختلف اروپایی و آمریکایی

1

100%

15%

100%

 خاتمه یافته / جاری

پمپ های سانتریفیوژ و کلیه قطعات آن ها

2

100%

15%

100%

   خاتمه یافته / جاری

قطعات پمپ های مگنت درایو

3

100%

20%

100%

خاتمه یافته  / جاری

گیربکس های کاهنده با توان  (KW)        بالا مربوط به راکتورها و فن های کولینگ تاور    

4

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

کمپرسورهای Liquid Ring  شرکت اروپایی-آمریکایی Garo  

5

100%

30%

100%

خاتمه یافته / جاری

توربو کمپرسورAtlas Copco (پروانه های توربین و کمپرسور با دور بالا)

6

100%

10%

100%

خاتمه یافته

Metering پمپ Dual-Use  سیال DNT ساخت شرکت اروپایی-آمریکایی Brann-lube

7

100%

10%

100%

 خاتمه یافته / جاری

پمپ های کاتالیست از نوع Screw

8

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

 Glass Lined Piping

9

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

مخازن و راکتورهای Glass Lined

10

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

مبدل های Shell&Tube با متریال خاص

11

 

 

 

    درصد موفقیت پروژه         در بخش های انجام شده

درصد وابستگی در حال

درصد وابستگی در گذشته

آخرین وضعیت پروژه ها

عنوان پروژه  

ردیف

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

مبدل های Plate Type با متریال خاص

12

100%

10%

100%

جاری

دیافراگم   مربوط به  کنترل ولوها

13

100%

30%

100%

جاری

انواع ولوها با متریال خاص

14

50%

50%

100%

جاری

الکتروموتورهای MV

15

100%

30%

100%

جاری

پمپ های خلاء liquid Ring

16

100%

10%

100%

جاری

ترموول های خاص با متریال های ویژه

17

100%

10%

100%

خاتمه یافته / جاری

برنامه PLC کمپرسورهای Chilled و Refrigeration

18

 

 

بر اساس این گزارش، شرکت پتروشيمي کارون با حرکت در مسیر استراتژی تعیین شده مبنی بر « افزایش سود آوری ازطریق ارتقاء کمی و کیفی تولید با حفظ اصول زیست محیطی» به عنوان اولین تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ تاسیس و در اسفند ماه ۱۳۸۷ به دست وزیر نفت رسماً افتتاح شد.

این شرکت با استفاده از گازهاي کلر، منواکسيدکربن، هيدروژن و نيز تولوئن و اسيد نيتريک قادر است انواع محصولات پايه اي و اصلي پتروشيمي را شامل انواع ايزوسيانات ها که داراي ارزش افزوده بالاتر بوده با کيفيت بسيار عالي توليد و به بازارهاي داخلي وخارجي عرضه کند.

محصول اصلی این شرکت 40هزار تن در سال تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) است. محصولات و خدمات شرکت جهت برآورده ساختن نیازهای صنایع پایین دستی داخلی به مواد اولیه با بالاترین کیفیت طراحی شده و این شرکت قادر است در بازار جهانی محصولات ایزوسیانات نیز به رقابت بپردازد. این شرکت همچنین اسید کلریدریک (HCl) و آب ژاول (NaClO) را نیز به عنوان محصول جانبی تولید می کند.

افزایش میزان کمی تولید براساس مقادیر طراحی شده، افزایش کیفیت محصولات بمنظور حفظ وفاداری مشتریان، افزایش سهم بازار داخلی و خارجی، صیانت از محیط زیست بعنوان یک سرمایه ملی، بهبود شرایط کاری کارکنان در راستاي ارتقاء کیفیت زندگی کاری، افزایش ضریب ایمنی محیط کار، منابع و تجهیزات، توسعه مدیریت دانش با هدف دستیابی به سازمان یاد گیرنده و استقرار سیستم بهره‌وری جامع، چشم انداز این شرکت را تشکیل می دهند.

04 شهریور 1398